Förse dig med ett bra mellanmål under dagen

Många av oss klarar sig inte på enbart frukost, lunch och middag. Däremellan behöver vi tillföra energi i form av bra mellanmål.
Om vi skippar mellanmålen dras både energin och förbränningen ner.

Ett mellanmål som inte påverkar blodsockret negativt innehåller övervägande fett och protein.

Bra mellanmål att…

… köpa i farten:

Många kiosker har blivit bättre på att tänka ur ett hälsoperspektiv, även om det är milslång väg kvar. Numera finns t.ex kokta ägg i flera kyldiskar. Frukter och nötpåsar är också ett gott alternativ.

Men se upp med mellanmålbars, som ofta inte är ett dugg nyttiga. Titta på innehållsförteckningen innan du väljer en sådan. Sockerrika produkter hoppar vi över!

 

Välj:

Nötter. Välj så naturella nötter som möjligt och skippa de saltade jordnötterna.

Kycklingklubbor. Ett gott och jättebra mellanmål.

Frukter. Alltid nyttigt – vill du ha frukt med lågt kolhydratinnehåll är sura äpplen bästa alternativet.

Smoothie. Flera ställen serverar numera smoothies, ett okej mellanmål, se bara till att de inte innehåller komjölksprodukter.

Frö- eller nötbarer. Men kolla innehållsförteckningen, så att det inte är för mycket socker.

 

Ta med hemifrån…

Välj:

Avokado. Bara att dela och äta. Mättar väldigt bra. Glöm inte att ha en sked i väskan!

Kokt ägg. Klarar sig bra i väskan.

Nötter. Gör en egen nötblandning och ha i en påse. Recept hittar du här

Oliver. Perfekt att ta några stycken som mellanmål. Oprocessat och nyttiga fetter.

Frökex. Baka egna, recept hittar du här

Mörk choklad. Det kan rädda ibland. Bra att ha i väskan.
Du hittar finfin mörk choklad här

 

…förvara på jobbet:

Har du kylskåp på jobbet kan du förvara nästan vad som helst där. Be din arbets­givare investera i en smoothiemaskin (inte konstigare än att ni har kaffemaskin), så kan du göra roliga smoothies till ­mellanmål.

Välj:

Bär. Färska eller frysta. Har ni frys på jobbet är det jättebra att ha bär där. Mixa smoothien tillsammans med banan, frön och ev. nötmjölk/alt vatten. Glöm inte fettkällan – olivolja eller kokosolja.

Makrill i tomatsås. Superbra att ha i kylen. Ät direkt från burken, eller lägg på ditt frökex.

Nötter. Tillsätt nötter bredvid fruktskålen. Nötter ser till att blodsockret är jämnt och passar bra ex. ihop med banan som höjer ditt blodsocker.

 

DSC_4182

 

Må gott!
Sofia and Tessan
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt