Glutenfria tips

Vi upplever att de allra flesta upplever det jobbigt att utesluta gluten, jobbigt, bökigt, besvärligt och så tycker man kanske i regel lite synd om sig själv för att man inte kan äta alla de där ljuvligt doftande bakverken som finns i de flesta hem och i alla mataffärer och caféer. Det behöver inte vara så…..

Om du gärna vill fika på ett café så finns det i regel alltid något som går att äta, annars kan man unna sig en sötad sojalatte som innehåller massor av kalorier och ger både mättnad och tar bort sötsuget. Hemma kan du enkelt slänga ihop muffins, chokladbollar eller ett gäng maränger, där har du koll och är trygg.

Om man är av åsikten att man vill undvika socker, gluten och mjölk så kanske man ser det mer som att det är skönt att slippa ta den där bullen eller bakelsen, dels för att slippa blodsockerchocken, onödiga fettceller som placeras på olämpliga ställen i kroppen och inte minst en minskad risk att drabbas av både diabetes och hjärt- /kärlsjukdomar om det är så att man äter raffinerat socker dagligen.

Välj inställning:
Tycker du att det är oerhört jobbigt, bökigt och väldigt tråkigt att inte kunna äta all processad mat och alla bakverk?
Eller väljer du att leva en modernt och medvetet liv där du tankar sin kropp med rent bränsle och istället är tacksam över att slippa gluten, mjölkprodukter, socker och onödiga tillsatser?

 

I följande livsmedel finns det med stor sannorlikhet gluten:

  • Livsmedel med vete, råg och korn, durumvete, vetegroddar, kruskakli, grahamsmjöl.
  • Vissa färdiga grötsorter, välling, flingor och müsli
  • Bröd, bullar, kakor, kex, glasstrutar, ströbröd.
  • Pasta, bullgur, risoni, couscous.
  • Processade produkter som färdiga soppor (Proviva är ett exempel), såser, stuvningar.
  • Ströbröd
  • Panerade rätter, köttbullar, blodpudding, korv, leverpastej.
  • Godis och choklad (läs innehållsförteckningen på allt!)
  • Kryddblandningar och buljonger

Naturligt glutenfritt (mjölkfritt):

  • Bovetemjöl, mandelmjöl, rismjöl, kokosmjöl, sojamjöl, majsmjöl, potatismjöl, pofiber osv.
  • Kokos, nötter och frön
  • Frukt, bär, sallad och grönsaker
  • Ris av alla sorter (svart, rött, fullkorn, råris och vitt ris)
  • Potatis
  • Quinoa och olika sorters bönor
  • Pasta gjord på glutenfria mjölsorter
  • Kött, fisk, fågel och ägg.
  • Mörk choklad (läs alltid innehållsförteckningen)
  • Havre är glutenfritt men köp alltid den glutenfria då annat havregryn kan vara processat i samma byggnad/maskiner som produkter innehållande gluten.
  • Många med känslig tarm kan spjälka rent SMÖR, välj också kakaosmör, kokossmör och olika sorters nötsmör.

Ett litet tips är att tänka på att köpa hem hela saker från affären och undvika allt halv och helfabrikat och att tänka på att äta bra 80% av tiden och att unna sig något med gott samvete om man känner att man vill eller behöver det.

/SandT

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt